måndag 6 augusti 2012

Tillbaka till verkligheten

Första arbetsdagen gjord. Inte så farligt faktiskt. Kul att träffa jobbarkompisarna igen. Ute ser det ut som om det vore höst, så jag sitter här med raggsockorna på.
Efter jobbet kokte jag "Tabasco-typ-sås". Nu ska den stå och gotta sig i kylen i tre dagar innan den ska silas. Spännande med nya recept.
Jag har precis beställt garn på Tradera. Har fått en beställning på 10 (!) mössor modell jordgubbsmössa, fast orange/svart. Det är min brorsa J som ska ha dem. Som tur är har jag nästan ett år på mig. Han och hans husvagnskompisar (10 medelålders män) ska ha dem när de campar på Böda nästa år. De gör någon slags cykeltur varje år, med orange tröjor - utan fruar. (De sitter förmodligen i husvagnarna och skäms för sina karlar).Han är i alla fall ute i god tid!
Till helgen ska A och brorsan J fiska kräftor, hujeda mig....
Nu ska jag ner och elda en brasa tror jag! Ha det bra.

4 kommentarer:

  1. Har du typ något recept på tabasco-typ-såsen? :)

    Gissar att du använder all din chili till det? M har fått massor av frukter på sina plantor och jag har inte fått en enda! Fusk!!!
    Tror att han kan tänkas gilla sådan sås så det skulle jag kunna testa att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här receptet testar jag i år, så jag vet inte hur det är ännu. Jag har även recept på Sambal oelek om du vill ha

      Tabasco-typ
      Ger 250 ml

      500 gr chilifrukt, valfri sort
      1 gul lök
      2 vitlöksklyftor
      150 ml vitvinsvinäger
      100 ml vatten
      1 tsk salt
      lite svartpeppar

      1. Skölj chilin, skala löken och vitlöken och dela allting lite grovt i mindre bitar. Använder du stavmixer bör du göra rätt små bitar, annars går det bra att kvarta löken och dela chilin i tre delar (du behöver inte rensa chilin, använd även stjälken).

      2. Blanda samtliga ingredienser i en kastrull och koka i ca 5 minuter tills allting har mjuknat något. I och med att vätskan inte täcker bör du röra om då och då, och gärna använda lock.

      3. Mixa slätt, häll på burk med tätslutande lock och låt stå i kylskåp i tre dagar.

      4. Nu är det dags att sila såsen. Du kan använda vilken metod du vill, men metoden påverkar resultatet ganska mycket. Vill du ha en tunn, tabasco-liknande sås silar du genom silduk, och vill du ha en tjockare sås med lite mer kropp kan du sila genom finmaskig metallsil. Ju mer du pressar på såsmassan desto mer fruktkött slinker igenom och desto tjockare blir din sås.

      5. När den är silad är det bara att hälla upp på flaska.

      Radera
  2. ...och vad heter detta typsnitt du har i bloggen?

    SvaraRadera