söndag 9 september 2012

Söndag

Maken har precis stuckit mot Västerås. Helgen är slut.
Jag skulle hinna med så mycket den här helgen hade jag tänkt. Putsa fönster, städa...Vad kommer som ett brev på posten då? MIGRÄN hela lördagen. Sov halva dan och gick som en zombie den andra halvan. Finns det något värre?
I dag tog vi en sväng till svampskogen. Ingen tur idag. Det blev nog ett par deciliter.
Det stora höströjet i växthuset har börjat. Plantor som inte längre bär chilisar är slängda, de flesta vindruvor uppätna. Idag gjorde jag en sista omgång Sambal oelek, men fortfarande hänger det många frukter på grenarna. Det blir nog chilipulver av resten. Nu ska jag bara kånka upp olivträdet på altanen och slänga in apelsinplantan nånstans, så jag kan sopa ur och bomma igen för i år. Lite sorgligt, men om bara tre-fyra månader är det dags att så igen...
Ha en underbar vecka. Tjing!

2 kommentarer:

  1. Nu såg jag din receptkommentar och har kopierat av det! Jag tar gärna fler recept om du har! M gillar ju att ha på starka såser och så där och det blir ju lite chili här. Nu har tom jag fått frukter på ena plantan! *kors i taket*
    Men för att dom ska hinna mogna får nog alla bäras in så inte frosten tar dom. Bara Hot Lemon som fått sin färg på några stycken.

    SvaraRadera
  2. Sambal oelek
    250 g röd chili med frön
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    en skvätt vinäger
    1/2 krm bikarbonat
    Rosta chilin en stund. Mixa allt utom bikarbonaten, som rörs ner när allt är mixat.

    Ett litet tips...
    Riktigt starkt och gott chilipulver, gör jag genom att bara torka och mala chili.
    I chilipulver man köper är det inte bara chili. Alla chilifantaster äääälskar mitt pulver ;)

    SvaraRadera